قوانین حوزه خطاهای پزشکی و حقوق بیمار |
یک حقوقدان با انتقاد از قوانین موجود در حوزه خطاهای پزشکی و عدم توجه به صدمات معنوی بیماران در نتیجه خطاهای پزشکی بر ضرورت تدوین مقررات جدید با هدف پاسخگو بودن بیشتر پزشکان در قبال اعمالشان در معالجه بیماران تاکید کرد. قانونی مدون در حوزهی حقوق بیماران نداریم
وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون هیچ قانون مدونی در خصوص حقوق بیمار در کشور تدوین نشده است، تصریح کرد: بر اساس قوانین حقوقی ما تنها مرجعی که میتواند قانونی تدوین کند که بر اشخاص حق تکلیف ایجاد کند مجلس شورای اسلامی است که متاسفانه تاکنون قانون مدونی در این مرجع تدوین نشده است. ایجاد تکلیف بر بیماران تنها با وضع قانون انجام میشودوی در ادامه تهیه منشور حقوق بیمار توسط وزارت بهداشت را بسیار محدود و ناکافی دانست و خاطر نشان کرد: نظام های حقوقی ایجاد تکلیف و برافراد جامعه تنها با وضع قانون صورت می گیرد و تنها مجلس شورای اسلامی میتواند با تحقیق بر نیازهای اجتماعی و با همفکری سایر نهادهای فکری، حقوقی و اجتماعی، قوانینی را وضع کند که ضمانت اجرایی داشته باشد. قوانین خطاهای پزشکی بسیار مبهم و غیر شفاف است
مرادی همچنین به قوانین موجود کشور درخصوص خطاهای پزشکی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر قوانینی که در حوزهی خطاهای پزشکی در قانون مجازات اسلامی کشورمان وضع شده بسیار مبهم و غیر شفاف است به طوری که پزشکان در مراکز درمانی اطلاع ندارند در چه صورتی افعال آنها خطا محسوب می شود و بیماران هم از حقوق خود آگاهی ندارند. منشور حقوق بیماران صدمات روحی آنان را جبران نمیکنداین وکیل پایه یک دادگستری همچنین ضمن انتقاد از گنگی و غیر شفاف بودن قوانین خطاهای پزشکی در کشور، این قوانین را در جبران صدمات روحی پزشکان به بیماران مبهم و نامشخص خواند و افزود: خسارت معنوی مفهومی شناخته شده است که اکثر سیستم های حقوقی جبران آن را از سوی پزشکان پذیرفته اند ولی قوانین ما در این زمینه غیر شفاف عمل کردهاند و به ندرت قضاتی یافت می شوند که با جسارت جبران حقوق معنوی و روحی بیماران را اعلام کنند. پزشکی قانونی مرجع رسیدگی به خطاهای پزشکان نیست
مرادی در ادامه دادسراها را مرجع رسیدگی به خطاهای پزشکی دانست و گفت: اگر بیماران درنتیجه خطای پزشک متوجه آسیب جسمی و روحی به خود شود باید شکایت خود را از پزشک خاطی در دادسرا مطرح کنند و دادسراها در جریان رسیدگی از پزشکی قانونی به عنوان کارشناس پرونده کمک می گیرند. تدوین قوانین درباره خطاهای پزشکی نباید دلهره در پزشکان ایجاد کند
این مدرس دانشگاه در ادامه ضمن تاکید به ضرورت قانون گذاری جدی در خصوص خطاهای پزشکان در مجلس، توجه مسوولان قانون گذار را به دو هدف مهم جلب کرد و افزود: تعریف قانون گذار نسبت به خطاهای پزشکی نباید طوری باشد که با ایجاد ترس و دلهره در دل پزشکان مانع خلاقیت و نوآوری آنها شود. اخذ رضایت از بیمار رافع خطاهای درمانی نیستدکتر مرادی در پایان ارائه فرم های اخذ رضایت از بیماران توسط بیمارستانها و مراکز درمانی را ناجوانمردانه و غیر اخلاقی خواند و تصریح کرد: بسیاری از بیمارستان ها به منظور رفع مسئولیت خود در قبال خطاهای درمانی این فرم ها را به صورت تحمیلی و بدون ارائه توضیحات کافی در خصوص اقدامات درمانی صورت گرفته به بیمار، به منظور کسب رضایت بیماران در اختیار آنان قرار می دهند و به تصور نادرست فکر میکنند اخذ رضایت بیمار توسط این فرم ها رافع خطاهای درمانی پزشکان خواهد شد. |
URL : https://www.vekalatonline.ir/articles/4613/قوانین-حوزه-خطاهای-پزشکی-و-حقوق-بیمار/ |