علل جایگزینی دیوان به جای کمیسیون اصل 90 قانون اساسی

نایب رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس دلایل جایگزینی دیوان اصل 90 قانون اساسی به جای کمیسیون اصل 90 قانون اساسی را تشریح کرد و زمان تاسیس این دیوان را اواخر مجلس نهم یا اوایل مجلس دهم اعلام کرد.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، گفت: ساختار کمیسیون اصل 90 قانون اساسی متناسب با ماموریت‌های این کمیسیون نیست.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با تاکید بر اینکه هیچ هماهنگی بین ماموریت‌ها و ساختار کمیسیون اصل 90 قانون اساسی وجود ندارد،‌ خاطرنشان کرد: به همین دلیل همواره حجم زیادی از پرونده تخلفات در مجلس مختلف تل‌انبار شده و به مجالس بعدی منتقل می‌شود و معلوم نیست در دوره جدید چه اتفاقی برای آنها بیفتد. مجلس جدید به رسیدگی‌های نیمه کاره مجلس قبل کاری ندارد و فرآیند کار از ابتدا بر اساس ضوابط و مقررات مجلس جدید انجام می‌شود.

وی با توضیح دلایل اصلاح ساختاری کمیسیون آیین‌نامه مجلس نسبت به کمیسیون اصل 90 قانون اساسی،‌ گفت: به دلیل پاسخگو نبودن ساختار فعلی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی پیشنهاداتی برای اصلاح ساختار کمیسیون مذکور در کمیسیون تدوین آیین نامه مطرح شد. ابتدا پیشنهاد تاسیس سازمان به جای کمیسیون مطرح شد اما به دلیل ماهیت حقوقی و قضایی کمیسیون اصل 90 و لزوم قرار گرفتن فردی آشنا به امور قضایی در راس آن، پیشنهاد شد دیوان اصل 90 جایگزین کمیسیون اصل 90 قانون اساسی شود.

نایب رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس افزود: در زمان تشکیل کمیسیون‌های تخصصی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی کمترین متقاضی را داشت و نمایندگان رغبتی برای عضویت در این کمیسیون نداشتند. حتی پس از تشکیل کمیسیون همیشه برای به حد نصاب رسیدن دچار مشکل بود. در صورتی که شرح وظایف کمیسیون مذکور جزو ماموریت‌های اصل مجلس است.

نماینده مردم کرمان در امور در مجلس تشکیل دیوان اصل 90 قانون اساسی را موجب رفع این مشکل دانست و افزود: ساختار دیوان اصل 90 قانون اساسی شبیه ساختار دیوان محاسبات کشور می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس، نظر هیات رئیسه مجلس را موافق مصوبه کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس دانست و افزود:‌ تاسیس دیوان اصل 90 قانون اساسی در اولین فرصت مجلس در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد. با موافقت مجلس، کمیسیون تدوین آیین نامه مجوز کلی تعریف ساختار جدید را دریافت می‌کند. در طرح تغییر نام کمیسیون اصل 90 به دیوان اصل 90 قانون اساسی پیش بینی شده کلیه شرح وظایف، ماموریت‌ها، ساختار و نیروی انسانی با تعامل هیات رئیسه مجلس و کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس تعیین تکلیف شود.

وی تاسیس دیوان اصل 90 قانون اساسی را موجب اقتدار مجلس در مبارزه با مفاسد اقتصادی دانست و افزود: با آغاز به کار دیوان اصل 90 قانون اساسی تحول بنیادین در ماموریت‌ها و فعالیت‌های کمیسیون فعلی اصل 90 که به دیوان ارتقاء یافته است، اتفاق می‌افتد.

پورابراهیمی زمان احتمالی تاسیس دیوان اصل 90 قانون اساسی را اواخر مجلس نهم دانست و افزود: در مجلس آینده رسیدگی به تخلفات و مفاسد اقتصادی در سطح دیوان اصل 90 قانون اساسی انجام خواهد شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: تعیین رئیس، بودجه، نیروی انسانی و ساختار سازمانی دیوان نیز به پیشنهاد کمیسیون تدوین آیین نامه و رای صحن علنی مجلس انجام می‌شود. تصمیمات دیوان با حضور قاضی، کارشناسان حقوقی و قضایی و نمایندگان ناظر اتخاذ می‌شود البته تصمیم گیری در این خصوص هنوز در کمیسیون تدوین آیین نامه نهایی نشده است.

وی دیوان اصل 90 قانون اساسی و دیوان محاسبات کشور را دو بازوی قدرتمند مجلس برای نظارت بر هزینه کرد بودجه عمومی دولتی و مفاسد اقتصادی و پرونده تخلفات مدیران و کارگزاران نظام دانست.

نایب رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس متذکر شد: دیوان اصل 90 قانون اساسی کلیه پرونده‌های زمین خواری، دریا خواری، رودخانه خواری، کویر خواری، قاچاق، احتکار و هر آنچه که نام تخلف به خود می‌گیرد، رسیدگی می‌کنند. دیوان اصل 90 قانون اساسی بر دیوان محاسبات کشور مسلط خواهد شد با بیان روشن‌تر شکایت از دیوان محاسبات امکان پذیر و مرجع رسیدگی به تخلفات آن، دیوان اصل 90 قانون اساسی خواهد بود.

نماینده مردم کرمان و راور بودجه دیوان اصل 90 قانون اساسی را در حال برآورد دانست و افزود: اعضای کمیسیون اصل 90 قانون اساسی می‌توانند برآورد خود از بودجه مورد نیاز دیوان اصل 90 قانون اساسی و پیشنهادات خود در خصوص وظایف و ماموریت‌های دیوان را به کمیسیون تدوین آیین نامه ارائه کند.


URL : https://www.vekalatonline.ir/articles/125706/علل-جایگزینی-دیوان-به-جای-کمیسیون-اصل-90-قانون-اساسی/