عامه مردم از حقوق خود بی اطلاع اند

یک وکیل دادگستری گفت متاسفانه عامه مردم نسبت به حقوق شهروندی خود بی‎اطلاع هستند

یک وکیل دادگستری گفت: متاسفانه عامه مردم نسبت به حقوق شهروندی خود بی‎اطلاع هستند.

محمودرضا حقی‏‌نژاد اظهار کرد: در خصوص آگاهی مردم نسبت به مسائل حقوقی باید قائل به تفکیک شد؛ چراکه حقوق ‎شهروندی و حقوق ‎قضایی (مدنی-کیفری)، دو مقوله جدا از هم هستند.

وی ادامه داد: تردیدی وجود ندارد که متاسفانه عامه‎ مردم نسبت به حقوق‎شهروندی خود، بی‎اطلاع هستند.

این وکیل دادگستری افزود: این بی‎اطلاعی عواقب و نتایج بسیاری را برای فرد به‎دنبال دارد. عدم اطلاع شخص یا اشخاص از اینکه چگونه حق‎وحقوق خود را استیفا یا مطالبه نمایند، خود یکی از مشکلات عدیده است.

حقی‎نژاد با اشاره به حقوق‎ قضایی خاطرنشان کرد: به‎نظر می‎رسد اطلاعات کامل عامه ‎مردم در مورد این شاخه از حقوق نه‎تنها در جامعه ما بلکه در دنیا آنچنان حایز اهمیت نباشد؛ چرا که تقریبا چنین امکانی اصلا فراهم نیست که اطلاعات حقوق‎ قضایی تفسیر و به‎طور کامل در سطح عموم ارایه شود و یا عامه‎ مردم پذیرای چنین آموزشی باشند.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم سبک زندگی متعادل و قانونمندی داشته باشیم باید نظام‎ اجتماعی با ثباتی داشته و همان‎گونه که به دنبال حریم فردی خود هستیم، به این حریم نیز بیشتر توجه کنیم.

او افزود: در جامعه هم باید رعایت حریم دیگران را کرده و شخص نسبت به اجتماع و اشخاص ‎حقیقی و حقوقی رعایت انصاف را داشته باشد.

این کارشناس مسائل حقوقی عنوان کرد: اگر مردم درخصوص حقوق خود اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشند، مشکلات کمتری در جامعه خواهد داشت.

وی گفت: در جوامع ‎مدرن به محض ایجاد مشکل، شهروند اعلام می‎دارد که بدون حضور وکیل سخنی نخواهد گفت و پیگیری موضوع را به وکیل احاله می‎کند، این یعنی اطلاع کامل مردم از حقوق ‎شهروندی و عدم اطلاعات‎ کامل درخصوص حقوق‎قضایی به معنی خاص.

این وکیل دادگستری در مورد شیوه‎های بالابردن آگاهی مردم نسبت به حق‎و‎حقوق خود، عنوان کرد: بالابردن سطح آگاهی مردم نسبت به حق‎وحقوق خود از طریق بروشورهای حقوق‎شهروندی تهیه‎شده از مرکز آموزش قوه‎قضاییه، مشاوره با وکلا و مشاورین‎حقوقی و اطلاع‎رسانی از طریق رسانه‎ها امکان‏‌پذیر و موثر است.

منبع : ایسنا