توقف روند افزایشی طلاق در کشور

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از توقف روند افزایشی طلاق در کشور خبر داد

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از توقف روند افزایشی طلاق در کشور خبر داد.

احمد تویسرکانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آمار ازدواج و طلاق در 9 ماهه گذشته امسال گفت: ما در 9 ماهه امسال 516 هزار و 295 واقعه ازدواج را در دفاتر رسمی ازدواج به ثبت رساندیم که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد کاهش داشته است. وی همچنین با اشاره به آمار طلاق تصریح کرد: در این مدت 116 هزار و 842 واقعه طلاق به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته و به عبارتی می‎توان گفت که روند افزایشی طلاق متوقف شده است. معاون قوه قضابیه همچنین در خصوص ثبت اختراعات و علایم تجاری اظهار کرد: میزان اختراعات ثبت شده در 9 ماهه امسال 2085 مورد بوده، ضمن اینکه 12 هزار و 346 علامت تجاری به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 83 درصد رشد داشته است.

  زمینه صدور سندهای معارض از بین رفته است

وی در خصوص سندهای معارض و فروش یک ملک به چند نفر گفت: در شرایط فعلی در نظام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور چنین اقدامی به هیچ عنوان وجود ندارد و من این را قاطعانه می‌گویم که با سازوکارهایی که فراهم شده امکان صدور سند معارض از بین رفته و به هیچ وجه زمینه‌ای برای صدور اینگونه سندها وجود ندارد. معاون قوه قضاییه خاطرنشان کرد: آنچه که امروز مردم گرفتار آن هستند فروش‌های عادی و قولنامه‌ای است، ما توصیه می‌کنیم مردم در رابطه با خرید و فروش املاک حتماً از طریق ثبت رسمی اقدام و به شکل عادی هیچگونه اقدامی به خرید و فروش املاک خود نکنند. وی ادامه داد: ما معتقدیم با توسعه ثبت رسمی و سنددار کردن همه مالکیت‌ها در کشور که با اجرای کامل کاداستر محقق خواهد شد زمینه بروز بسیاری از این مفاسد را خواهیم گرفت اما این کار ما منوط به حمایت دولت و مجلس است. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تأکید بر اینکه این اراده و جدیت در سازمان ثبت فراهم شده و نیاز به عزم ملی داریم که ثبت رسمی را در کشور الزامی کنیم، گفت: ما می‌توانیم از نقل و انتقال عادی اسناد جلوگیری کنیم که این اقدام از بسیاری دعاوی‌ها و پرونده‌هایی که در دادگستری‌ها مطرح می‌شود جلوگیری می‌کند. تویسرکانی در خصوص اختصاص شناسه یکتا به یک ملک نیز بیان کرد: امروز با صدور یک سند در سیستم کاداستر و اختصاص شناسه یکتا به ملک تمام اطلاعات به روزرسانی و به صورت دیجیتال در بانک‌های اطلاعاتی ذخیره می‌شود و همین امر امکان هر گونه تقلب و سوءاستفاده، فروش به غیر و صدور سند معارض را از بین می‌برد.

   اولویت‌سنجی نامناسب در بحث برنامه‌ریزی بودجه

معاون قوه قضاییه همچنین در خصوص آخرین وضعیت بایگانی‌های الکترونیکی، گفت: یکی از پروژه‌های ما آرشیو الکترونیکی است که اگر بخواهیم این کار را با جدیت و سرعت انجام دهیم نیاز به کمک مجلس و دولت داریم تا در بودجه 94 رقم بهتری به ما تعلق گیرد. وی افزود: ما در مجلس اعلام کردیم که اگر منابع طرح کاداستر در اختیار ما قرار داده شود ما ظرف 5 سال همه مشکلاتی را که با آن مواجه هستیم از بین می‌بریم اما در رابطه با قانون جامعه کاداستر و منابع آن به طور مرتب در شورای نگهبان دچار مشکل هستیم که امیدواریم با کمک مجلس بخشی از این مشکلات برطرف شود. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به مذاکراتی که با دولت در بحث بودجه صورت گرفته بود ما در بحث مقدمه بودجه با دولت مذاکراتی داشتیم اما به نظر می‌رسد در بحث برنامه‌ریزی در حوزه بودجه اولویت‌سنجی مناسبی صورت نگرفته حال علت بی توجهی به این اولویت‌ها چیست هنوز نمی‌دانم. تویسرکانی با اشاره به همراهی مجلس با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: کمیسیون قضایی و حقوقی نظر مساعدی نسبت به سازمان ثبت اسناد و  املاک کشور دارد که امیدواریم در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس هم این نظر مساعد وجود داشته باشد.

منبع : روزنامه حمایت