مبانی حقوق عمومی در ایران کهن ، تحولی در نگرش حقوق عمومی

کتاب «مبانی حقوق عمومی در ایران کهن» از آن رو که یک نظریه و دیدگاه جدیدی را در خصوص تاریخ حقوق عمومی بیان می‌کند، حائز اهمیت خاص خود گشته است، اصولا پیام اصلی کتاب مذکور، این است که حقوق عمومی نه تنها رشتهٔ جدیدی نیست، بلکه در یک دوران بسیار کهن (یعنی در زمانی بین حدود چهار هزار سال تا هفت هزار سال پیش!) در ایران وجود داشته است

کتاب «مبانی حقوق عمومی در ایران کهن» از آن رو که یک نظریه و دیدگاه جدیدی را در خصوص تاریخ حقوق عمومی بیان می‌کند، حائز اهمیت خاص خود گشته است، اصولا پیام اصلی کتاب مذکور، این است که حقوق عمومی نه تنها رشتهٔ جدیدی نیست، بلکه در یک دوران بسیار کهن (یعنی در زمانی بین حدود چهار هزار سال تا هفت هزار سال پیش!) در ایران وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران در پی انتشار کتاب "مبانی حقوق عمومی در ایران کهن نوشته محمد رسولی"در سایت باشگاه خبرنگاران، ولی رستمی که از اساتید به نام حقوق عمومی کشورمان می‌باشند، با روایت خبر مذکور و کتاب مورد بحث، یادداشتی به شرح زیر برای باشگاه خبرنگاران ارسال نموده‌اند.

 «به نام خدا»

اهمیت حقوق عمومی در بین شاخه‌های حقوق بر اهل فن پوشیده نیست، این رشته با وجود اهمیت خود، در ایران به اندازهٔ سایر گرایش‌های حقوق دارای اثر تاًلیفی نیست.

 یک دلیل این کم بودن آثار حقوق عمومی، به دلیل جوان‌تر بودن این رشته (به نسبت سایر گرایش‌های حقوق) بیان شده است.

 «کتاب مبانی حقوق عمومی در ایران کهن» نوشتهٔ تحقیقی آقای محمد رسولی یکی از کتاب‌های منتشره در زمینهٔ حقوق عمومی می‌باشد.
 
این کتاب از آن رو که یک نظریه و دیدگاه جدیدی را در خصوص تاریخ حقوق عمومی بیان می‌کند، حائز اهمیت خاص خود گشته است.

اصولا پیام اصلی کتاب مذکور، همین پیام است که حقوق عمومی نه تنها رشتهٔ جدیدی نیست، بلکه در یک دوران بسیار کهن (یعنی در زمانی بین حدود چهار هزار سال تا هفت هزار سال پیش!) در ایران وجود داشته است.

 به هر حال این نظریه و فرضیه‌ای است که از سوی محمد رسولی به عنوان یک پژوهشگر حقوقی، تاریخی عنوان شده است و کتاب مذکور در صدد اثبات این نظریه است، بدیهی است چنانکه فرضیهٔ رسولی اثبات شود، می‌تواند یک تحول و تغییر در نگرش به تاریخ حقوق عمومی ایجاد کند، چرا که به طور سنتی تا کنون روال بر این بوده که مبانی و مفاهیم حقوق عمومی را مربوط به دوران جدید بدانند.

برای آشنائی بهتر با نظریه مذکور و صاحب این فرضیه و برای بررسی این موضوع از سوی صاحب نظران، مطالعهٔ کتاب «مبانی حقوق عمومی ایران کهن» لازم است.

منبع : باشگاه خبرنگاران