هر روز تعداد زیادی تصادف در کشور رخ میدهد که بخش از آنها تصادفهایی است که خسارت به بار میآورند همیشه بعد از وقوع تصادف و رخ دادن حادثه این سوال مطرح میشود که چه کسی باید خسارت ناشی ازاین اتقاق را پرداخت کند؟ در سالهای اخیر و با توجه به اجباری شدن بیمه شخص ثالث، بسیاری بیمهها را پاسخ به این پرسش میدانند اما باید بدانید که راههای دیگری نیز برای جبران خسارت وجود دارد
هر روز تعداد زیادی تصادف در کشور رخ میدهد که بخش از آنها تصادفهایی است که خسارت به بار میآورند. همیشه بعد از وقوع تصادف و رخ دادن حادثه این سوال مطرح میشود که چه کسی باید خسارت ناشی ازاین اتقاق را پرداخت کند؟ در سالهای اخیر و با توجه به اجباری شدن بیمه شخص ثالث، بسیاری بیمهها را پاسخ به این پرسش میدانند اما باید بدانید که راههای دیگری نیز برای جبران خسارت وجود دارد.
چه کسی حادثه را ایجاد کرده است؟
وقتی حادثه رخ میدهد در قدم اول باید معلوم شود مسبب اصلی تصادف کیست. باید بدانید که برابر قانون در سوانح رانندگی کسی که حادثه مستقیما از فعل وی ناشی شده، مسئول و قابل تعقیب است و قانون جدید هم مانعی بر سر این مسئله ایجاد نکرده است.
در تبصره دو ماده یک قانون اصلاح قانون بیمه اجباری آمده است:«مسئولیت دارنده وسیله نقلیه مانع از مسئولیت شخصی که حادثه منسوب به فعل یا ترک فعل او است، نیست».
به عبارتی در حوادثی که مطالبه زیان ناشی از آن مشمول قانون اصلاحی است، میتوان علیه مقصر حادثه طرح دعوا کرد. مقصود از مسبب حادثه شخصی است که مرتکب فعل قابل سرزنشی شده است. در واقع ممکن است بدون ارتکاب تقصیر هم تصادفی رخ دهد و زیانی به بار آید که در این صورت احتمال دارد شخص بیگناه مسئول شناخته شود. پس مسئول جبران زیان وارده همیشه مقصر نیست.
در تبصره دو ماده یک قانون اصلاح قانون بیمه اجباری نیز آمده است که «مسئولیت دارنده وسیله نقلیه مانع از مسئولیت شخصی که حادثه منسوب به فعل یا ترک فعل او است، نیست».
بد نیست بدانید که برابر تبصره 1 ماده 1 «قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث»، دارنده همان مالک یا متصرف وسیله نقلیه است و هرکدام که بیمهنامه موضوع این ماده را تحصیل کند تکلیف از دیگری ساقط میشود.
البته در ماده 19 قانون فوق دارنده کسی است که از وسیله نقلیه استفاده میکند و باید بیمهنامه وسیله را به همراه داشته باشد. بر اساس مفهوم ماده، دارنده مسئول جبران زیانهایی است که بر اثر وسیله نقلیه یا یدک یا تریلر یا از محمولات آنها به اشخاص ثالث وارد میشود.
بیمهگر باید خسارت را بدهد
در سالهای اخیر به دلیل پررنگ شدن حضور بیمهها در کشور در صورت بروز تصادف این شرکتهای بیمه هستند که باید خسارت را جبران کنند. البته این باید، بجز مواردی است که تصادف منجر به کشته شدن فردی شود. این مورد در ماده 16 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه پیشبینی شده است. در این قانون آمده است که «در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی غیر از فوت، بیمهگر وسیله نقلیه مسبب حادثه یا صندوق تامین خسارتهای بدنی حسب مورد موظفند پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بلافاصله حداقل 50درصد از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیاندیده پرداخت کرده و باقیمانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازند». به یاد داشته باشید که در حوادث رانندگی منجر به فوت، شرکتهای بیمه میتوانند در صورت توافق با راننده مسبب حادثه و ورثه متوفی، بدون نیاز به رای مراجع قضایی، دیه و دیگر خسارتهای بدنی وارده را پرداخت کنند.
صندوق تامین خسارات بدنی
البته کم نیستند مواردی که شرکتهای بیمه زیر بار مسئولیت جبران خسارت نمیروند. مواردی مانند تمام شدن مدت بیمه نامه یا بیمه نبودن خودرو از این موارد است در اینجا پای صندوق تامین خسارت بدنی به میان میآید و این صندوق خسارت را پرداخت میکند. این مورد در ماده10 قانون جدید درج شده است. این ماده قانونی میگوید: «به منظور حمایت از زیاندیدگان حوادث رانندگی، خسارتهای بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضای بیمهنامه، بطلان قرارداد بیمه، تعلیق تامین بیمهگر، فرار کردن یا شناخته نشدن مسئول حادثه یا ورشکستگی بیمهگر قابل پرداخت نباشد یا به طورکلی خسارتهای بدنی خارج از شرایط بیمهنامه باشد (به استثنای موارد مصرح در ماده 7) توسط صندوق مستقلی به نام صندوق تامین خسارتهای بدنی پرداخت خواهد شد.»
در این ماده حتی پیشبینی شده است که اگر راننده خاطی فرار کند، این صندوق مسئولیت را به عهده میگیرد و خسارت را جبران میکند. البته این مورد نیز شرایطی دارد؛ مثلا باید مجهول بودن مسئول حادثه اثبات شود.
نقش بیمهها بعد از تصادف
حال فرض را بر این بگیرید که بعد از تصادف شرکت بیمه بخواهد پرداختکننده خسارت باشد؛ باید بدانید که در این مورد نیز قوانین و مقررات زیادی وجود دارد. برای نمونه اگر هنگام بروز تصادف طرفین به توافق برسند و میزان خسارت آن زیر 3 میلیون تومان باشد لازم به کشیدن کروکی و گزارش پلیس نیست و دو طرف میتوانند با هماهنگی یکدیگر به مراکز پرداخت خسارت بیمه مراجعه و خسارت خود را دریافت کنند. باید به خاطر داشته باشید اگر قصد حل کردن مشکل به این روش را دارید طبق قوانین بیمه، خودرو مقصر و زیاندیده نباید تعمیر شده باشند ضمن آنکه برای دریافت خسارت، حضور دوطرف یعنی زیاندیده و مقصر الزامی است. این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که اگر با شخصی تصادف کردهاید و او مقصر حادثه است باید به شرکت پرداخت خسارت بیمهنامه فرد مقصر مراجعه کنید. برای مثال اگر شما بیمه شخص ثالث بیمه ایران دارید و فرد مقصر بیمه شخص ثالث بیمه البرز، باید به واحد پرداخت خسارت بیمه البرز مراجعه کنید نه به واحد پرداخت خسارت بیمه ایران.
اگر با مقصر به توافق نرسیدید
در حالت ذکرشده نیازی به مامور نیروی انتظامی نبود زیرا دو طرف با هم به نتیجه رسیده بودند اما گاهی پیش میآید که طرفین تصادف به نتیجه نمیرسند و مقصر تقصیر خود را نمیپذیرد؛ در این جاست که باید پلیس وارد میدان شود. در این زمان میتوانید با پلیس راهنمایی رانندگی از طریق شماره 110 تماس بگیرید. در نظر داشته باشید تصادفاتی که خسارتش زیر 3 میلیون ریال باشد و طرفین بر سر این موضوع توافق نرسند در صورتی که افسر راهنمایی و رانندگی در صحنه حاضر شود کروکی صادر نخواهد کرد و طرفین باید به مراکز پرداخت خسارت مراجعه کنند. کروکی فقط به تصادفهای بالای این رقم تعلق میگیرد.
البته این مورد فقط مربوط به تصادفهای خسارتی است و در مواقع تصادفی که منجر به جراحت و خسارت جانی شود حضور افسر راهنمایی و رانندگی الزامی است و برای پرداخت خسارت نیز به کروکی و گزارش پلیس نیاز است. همچنین در بیشتر تصادفات که منجر به جرح نمیشود میتوانید صحنه تصادف را به هم بزنید و خودروها را منتهیالیه سمت راست هدایت کنید و از محل حادثه قبل از بر هم زدن صحنه تصادف و خودروها عکس بگیرید یا فبلمبرداری کنید که برای پلیس راهنمایی و رانندگی نیز قابل استناد باشد.
یکی دیگر از انواع تصادف
همیشه طرف دوم تصادف فرد یا خودرو نیست گاهی نیز پیش میآید که اتومبیل با جسم دیگری برخورد میکند. باید بدانید که در برخورد اتومبیل با جسم ثابت مانند جدول، درخت و .. برای دریافت خسارت نیاز به کروکی و برگه گزارش پلیس است و در این نوع حادثه فقط بیمه بدنه برای بیمهگذار جبران خسارت میکند و خسارت بیمه شخص ثالث هیچگونه خسارتی پرداخت نخواهد کرد.
همچنین اگر در هنگام بروز تصادف بر اثر ضربه وارد شده اتومبیل شما نیز به جسم ثابتی برخورد کند برای دریافت خسارت قسمت زیاندیده اتومبیل بر اثر برخورد با جسم ثابت از شرکت بیمه حتما کروکی پلیس لازم و ضروری است.
یک نکته ضروری
اینکه بعد از تصادف علاوه بر خسارت ریالی بخش زیادی از وقت خسارتدیده نیز تلف میشود صحت دارد اما بد نیست بدانید که جبران این خسارت نیز در قانون پیشبینی شده است. در تصادف رانندگی، فرد زیاندیده میتواند علاوه بر دریافت خسارتهای وارده به خودرو از طریق بیمه، تمام هزینههای مرتبط با تصادف را محاسبه کند و از طریق شکایت حقوقی، از طرف مقابل، مطالبه کند. این راهی است که براساس قانون «مسئولیت مدنی» پیش پای زیاندیدگان گذاشته شده است و اینکه کسی تا به حال از این حق استفاده نکرده، نمیتواند دلیلی باشد بر اینکه، این حق اساساً وجود ندارد. هرگاه بیاحتیاطی، بیمبالاتی و یا عدم رعایت نظامات دولتی و یا عدم مهارت رانندگی منتهی به قتل غیرعمدی شود، مرتکب علاوه بر پرداخت دیه، به حبس نیز محکوم میشود. البته اگر «گواهینامه رانندگی نداشتن» مرتکب را به این موارد اضافه کنیم، مجازات جدیتر خواهد شد و قاضی باید شدیدترین مجازات را در این گونه موارد انتخاب کرده و شخص مقصر را به آن مجازات محکوم کند.
منبع : روزنامه حمایت
دیدگاه خودتان را ارسال کنید