چگونه می توان بخشی از چک برگشتی را پاس کرد؟

چگونه می توان بخشی از چک برگشتی را پاس کرد؟

اگر فرضاً چکی را به مبلغ ٢٠ میلیون تومان در اختیار دارید؛ اما با مراجعه به بانک، به شما اعلام می شود موجودی حساب ، ١٠ میلیون تومان بوده و کمتر از مبلغ چک شماست. در اینگونه موارد چه اقدامی می‌کنید؟

 اگر فرضاً چکی را در اختیار دارید به مبلغ ٢٠ میلیون تومان اما با مراجعه به بانک ، به شما اعلام می شود موجودی حساب ، ١٠ میلیون تومان بوده و کمتر از مبلغ چک شماست . در اینگونه موارد چه اقدامی میکنید ؟اگر فرضاً چکی را در اختیار دارید به مبلغ ٢٠ میلیون تومان اما با مراجعه به بانک ، به شما اعلام می‌شود موجودی حساب ، ١٠ میلیون تومان بوده و کمتر از مبلغ چک شماست . در اینگونه موارد چه اقدامی میکنید ؟

اکثر قریب به اتفاق افراد ، یکی از این دو اقدام را انتخاب میکنند

١- برگشت چک

٢- واریز مبلغ کسری بحساب صادرکننده و دریافت مبلغ چک

باید توجه داشت هر دو اقدام اشتباه است. چرا که در اقدام اول ، موفق به دریافت مبلغی که در حساب بوده نشدید و در اقدام دوم ، شما عملاً چکِ ٢٠ میلیونی را به بانک تحویل داده و فقط نیمی از آن را دریافت نموده اید و حق مطالبه مابقی مبلغ چک را نیز بواسطه از دست دادن چک، از خود سلب نموده اید .

سوال اساسی که مطرح است اینکه بهترین راه حل قانونی در این مواقع چگونه است؟ برای دانستن این موضوع شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می نماییم: مطابق ماده 5 قانون چک ، شما میتوانید از تحویلدار بانک بخواهید که مبلغ موجودی را تمام و کمال به شما پرداخت کرده و نسبت به مبلغ کسری موجودی ، برگشتی صادر کند بانکها فُرمهای مخصوصی بنام «گواهی عدم پرداخت قسمتی از وجه چک» دارند که با درخواست شما ، مکلف به تکمیل آن هستند .

در این وضعیت ، بانک ، اصلِ چک را از شما تحویل گرفته و کپیِ چک ، ممهور به مهر بانک و گواهی عدم پرداخت قسمتی از وجه چک را به شما تحویل میدارند که گواهی مذکور ، جانشینِ اصل چک بوده و قابلیت طرح دعوا در مراجع قضایی را داراست . با استفاده از این راهکار ، شما علاوه بر دریافت مبلغ موجودی ، حق مطالبه نسبت به مابقی مبلغ را نیز برای خود محفوظ داشته اید .

منبع : خبرگزاری میزان