ضرورت تلاش وکلا برای صلح و سازش در پرونده های قضایی

رییس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه وظیفه وکلای نیکوکار، کمک به اجرای عدالت است، گفت باید تلاش کنید تا پرونده‌های قضایی منتهی به صلح و سازش شود

 رییس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه وظیفه وکلای نیکوکار، کمک به اجرای عدالت است، گفت: باید تلاش کنید تا پرونده‌های قضایی منتهی به صلح و سازش شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در دومین همایش حقوقدانان و وکلای نیکوکار اظهار کرد: نمی‌توانیم جامعه‌ای ایجاد کنیم که در آن هیچ فرد نیازمندی نباشد، مگر در روزی که پرچم عدالت‌گستر جهان، یعنی حضرت مهدی(عج) برافراشته شود و آن وعده الهی تحقق یابد. وی ادامه داد: شرایط دنیا به گونه‌‌ای است که نیازمند یک نهاد حمایت‌کننده در جهان هستیم.

رییس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه امروز افتخار خدمتگذاری در مجموعه کمیته امداد خمینی(ره) فراهم شده است، افزود: وظیفه همه ما این است که هر کس در حد توان و قدرت خود به این نهاد کمک کند.

وی با اشاره به اینکه در مفاهیم قرآنی نسبت به هیچ موضوعی به اندازه عدالت تأکید نشده است، بیان کرد: اجرای عدالت نیازمند بسترسازی است و باید مجریانی باشند که عدل و عدالت را در جامعه اجرا کنند.

منتظری تصریح کرد: یکی از اهداف عالی و ارزشمند امام خمینی(ره) برای تشکیل کمیته امداد در جامعه، کمک به اجرای عدالت بود. رییس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه گاهی اجرای عدالت منجر به اعدام یا زندانی شدن یک فرد می‌شود، عنوان کرد: اگر مستحق اعدام یا زندان را به سزای عملش نرسانیم، در واقع به جامعه ظلم کرده‌ایم و نمی‌شود گفت که هر اعدام یا مجازاتی بد است.وی در ادامه تاکید کرد: نفس زندان بد است، اما مجازات یکی از مواردی است که قرآن به صراحت به آن اشاره دارد و نظام ما نیز موظف است به کسانی که در اثر اجرای مجازات آسیب می‌بینند، کمک کند.منتظری با بیان اینکه در دیوان عدالت اداری با شکایات مردم از دستگاه‌های دولتی یا شبه دولتی مواجه هستیم، گفت: یکی از مشکلاتی که کاملاً برای ما ملموس و محسوس بوده، این است که مردم نسبت به حقوق شهروندی خود هیچ‌گونه‌ای آگاهی ندارند و بسیاری از مشکلاتی که در جامعه با آن مواجه هستیم، در ارتباط با حقوق اداری است؛ چرا که مردم واقعاً نیازمند اطلاعات هستند. در حالی که متأسفانه اطلاعات حقوقی اغلب مردم بسیار پایین مردم است که این موضوع موجب تضییع حقوق‌شان می‌شود.رییس دیوان عدالت اداری خطاب به وکلای نیکوکار گفت: شما باید این خدمت‌رسانی را یک خدمت عبادی بدانید. وظیفه شما کمک به اجرای عدل است و اگر در پرونده‌ای ملاحظه کردید که فردی ذی‌حق است، ‌پای آن ایستاده و احقاق حق کنید. وی با اشاره به بحث صلح و سازش و ارشاد طرفین دعوا عنوان کرد: در تمام مجموعه‌های دستگاه قضایی بخش ارشاد فعال است و یکی از اهداف تشکیل دفاتر نمایندگی ما در مراکز استان‌ها نیز ارشاد و کمک به مراجعان بود. منتظری اضافه کرد: در همین جا اعلام می‌کنم که دفاتر ما در مراکز استان‌ها در خدمت وکلا و حقوقدانان است و هر جا که نیاز به کمک ما باشد، از کمترین خدمتگذاری دریغ نخواهیم کرد. وی ادامه داد: دستگاه قضایی کشور برای اجرای عدالت قضایی و حمایت از حقوقی که قانون اساسی آنها را برشمرده است، از ساز و کارهای مختلفی استفاده می‌کند. رییس دیوان عدالت اداری خطاب به وکلای نیکوکار خاطرنشان کرد: وظیفه شما کمک به اجرای عدالت است و گاهی شما وکالت فرد مستمندی را بر عهده گرفتید که آن فرد خطاکار است؛ اما این بدان معنا نیست که آن فرد ذی‌حق باشد. در اینجا شما باید تلاش کنید که پرونده منتهی به صلح و سازش شود.

  توجه به اقشار ضعیف از شاخص‌های حقوق بشر

در این همایش، کاظم غریب‌آبادی، معاون ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه توجه به اقشار ضعیف از جمله شاخص‌های حقوق بشر است، تاکید کرد: اگر مردم حقوق خود را بشناسند، نقض حقوق کاهش پیدا می‌کند.  وی با بیان اینکه اقشار آسیب‌پذیر به تنهایی نمی‌توانند به دنبال حقوق خود باشند، افزود: این موضوع منحصر به جمهوری اسلامی نیست و در تمام معاهدات بین‌المللی حقوق بشر نیز در مورد آن تاکید شده است.  معاون ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه  اگر مردم حقوق خود را بشناسند، نقض حقوق کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: مددجویان کمیته امداد نیز باید از حقوق خود مطلع شوند.

  تاکید بر تعامل با قوای سه‌گانه

همچنین پرویز فتاح، رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در این همایش اظهارکرد: اساسنامه جدید کمیته امداد با صراحت عنوان می‌کند که مباحث حقوقی و قضایی جامعه مددجویان کمیته امداد با دقت پیگیری شود و بر تعامل با قوای سه‌گانه نیز تاکید شده است.

وی با بیان اینکه  در کنار هر حکمی در قوه قضاییه، قانون نانوشته‌ای وجود دارد که خانواده‌های این افراد را به سمت کمیته امداد هدایت می‌کند، عنوان کرد: هم‌اکنون 30 تا 50 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد را افرادی تشکیل می‌دهند که مرد خانواده به هر دلیلی در زندان بوده و این آمار رو به افزایش است.

رییس کمیته امداد با بیان اینکه ما در این نهاد به ابعادی همچون آموزش، تحصیل و  مسکن این افراد هرچند به طور ناکافی رسیدگی می‌کنیم، گفت: این در حالی است که همواره ابعاد مغفولی همچون مسایل حقوقی پیچیده در میان این خانواده‌ها وجود دارد که کمک مددکاران حقوقی می‌تواند زندگی این افراد را دگرگون کند.

 ثبت هفت هزار سند رایگان

در بخش دیگری از همایش حقوقدانان و وکلای نیکوکار، محمدرضا دشتی اردکانی، رییس کانون سردفتران و دفتریاران اظهار کرد: 7 هزار و 350 دفتر اسناد رسمی در کشور وجود دارد و معتقدیم توسعه این تعداد، به طور قطع به نفع مردم است.

وی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با کمیته امداد منعقد کردیم، هر دفترخانه در سراسر کشور تا سقف 100 هزار تومان اسناد را برای مددجویان به طور رایگان ثبت می‌کند. سال گذشته 7 هزار سند را برای کمیته امداد به صورت رایگان تنظیم کردیم همچنین به مجلس پیشنهاد می‌شود که غیر از حق دفترخانه، مبلغ حق ثبت نیز برای مددجویان کمیته امداد رایگان شود. دشتی اردکانی در مورد دفتر الکترونیک قضایی عنوان کرد: قرار شد با معاون فن‌آوری اطلاعات قوه قضاییه مکاتبه‌ای انجام شود تا برای خانواده کمیته امداد، هزینه تعرفه این خدمات تا سقفی رایگان شود.

  در ادامه این همایش، الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رییس‌جمهوری نیز اظهار کرد: تیمی در این معاونت بر روی سه طرح وکیل خانواده، وکیل اجباری و بیمه وکالت مشغول به کار هستند و درصددیم در تعامل با قوه مقننه و قوه قضاییه این طرح‌ها را نهایی کنیم.

وی افزود: با عملیاتی شدن طرح وکیل خانواده، هر زمان خانواده اراده کند، بدون اتلاف وقت وکیل خانواده می‌تواند به عنوان نقش پیشگیرانه وارد شود و از بسیاری از پیامدها حلوگیری کند.  

 در ادامه همایش حقوقدانان و وکلای نیکوکار، علی نجفی توانا، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه دستگاه قضایی کشور برای اجرای عدالت قضایی و حمایت از حقوقی که قانون اساسی آنها را برشمرده است، از ساز و کارهای مختلفی استفاده می‌کند، گفت: قوه قضاییه به دنبال دفاع از حقوق مردمی است که نیازمند چتر حمایت قضایی هستند.

وی خاطرنشان کرد:  تاکنون بیش از یکصد هزار مورد خدمات معاضدت قضایی داشته‌ایم.

منبع : روزنامه حمایت