آیین نامه اجرایی تبصره (29) قانون بودجه سال 1394 کل کشور

آیین نامه اجرایی تبصره (29) قانون بودجه سال 1394 کل کشور

22/7/1394 هـ52125ت/95599شماره

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه 12/7/1394 به پیشنهاد مشترک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران٬ وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد تبصره (29) قانون بودجه سال 1394 کل کشور٬ آییننامه اجرایی تبصره یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آییننامه اجرایی تبصره (29) قانون بودجه سال 1394 کل کشور

ماده1ـ در این آییننامه٬ اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

الف ـ سازمان: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.

ب ـ بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

پ ـ وزارت: وزارت امور اقتصادی و دارایی.

ت ـ قانون : قانون بودجه سال 1394 کل کشور.

ث ـ بانک: بانکهای دولتی.

ج ـ دستگاه اجرایی: دستگاههای اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری که طرحهای موضوع این آییننامه را عرضه میکنند.

چ ـ طرح: طرحهای تملک داراییهای سرمایهای نیمهتمام موضوع تبصره (29) قانون مندرج در پیوست شماره (1) قانون که توسط دستگاه اجرایی اعلام میشود.

ح ـ کارشناس ارزشگذاری: شخص حقیقی یا حقوقی تعیینکننده ارزش مالی دارایی طرح مشمول واگذاری شامل کارشناسان رسمی دادگستری و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران.

خ ـ ارزش طرح: ارزش مالی دارایی سرمایهای طرح.

ماده2ـ دستگاه اجرایی با تأیید سازمان٬ فهرستی از طرحها به همراه اطلاعات کلی مربوط٬ شامل قیمت تمام شده٬ درصد پیشرفت٬ میزان بدهی به تفکیک تسهیلات و تعهدات بانکی٬ مطالبات پیمانکاران و سایر موارد٬ میزان اعتبار موردنیاز جهت تکمیل طرح٬ نرخ بازدهی٬ مدت زمان لازم برای تکمیل طرح و سایر ویژگیهای مهم طرح را با رعایت سقف مقرر در تبصره (29) قانون به بانکها اعلام مینماید.

ماده3ـ بانک متقاضی پس از انجام بررسیهای لازم از جمله توانایی تأمین مالی طرح از محل منابع خود با توجه به منابع و مصارف وسودآوری طرح و نیز با اخذ تأییدیه وزارت٬ درخواست خود را به دستگاه اجرایی ارایه مینماید.

تبصره ـ بانک نمیتواند طرحی را انتخاب کند که مدت زمان لازم برای تکمیل و تأمین مالی آن بیش از پنج سال باشد.

ماده4ـ در صورتی که برای یک طرح خاص٬ بیش از یک بانک متقاضی وجود داشته باشد٬ نحوه واگذاری براساس تصمیمات و ضوابط مقرر از سوی وزارت با رعایت احکام قانونی خواهدبود.

ماده5 ـ ارزش طرح٬ توسط کارشناس ارزشگذاری و براساس روش ارزشگذاری مورد توافق دستگاه اجرایی و بانک متقاضی تعیین و به تأیید وزارت میرسد.

ماده6 ـ شرایط تملک طرح و تکمیل آن و نیز حقوق و تعهدات مترتبه٬ وفق قرارداد منعقده میان بانک متقاضی و دستگاه اجرایی ذیربط با رعایت احکام قانونی مشخص خواهدشد.

ماده7ـ بانک متقاضی باید اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه را از محل منابع خود تأمین و آن را طی جدول زمانبندی مندرج در قرارداد به اتمام برساند. مدت مزبور در هر حال از مدت پیشبینی شده در قانون بیشتر نخواهدبود.

ماده8 ـ بانک پس از تملک طرح٬ اقدامات قانونی برای افزایش سرمایه به میزان معادل ارزش طرح را انجام خواهد داد.

ماده9ـ طرح در طول دوره تکمیل تا زمان واگذاری مندرج در ماده (10) این آییننامه٬ از حدود مقرر در ضوابط ناظر بر سرمایهگذاری٬ تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و تسهیلات و تعهدات کلان٬ مصوب شورای پول و اعتبار مستثنی خواهدبود.

ماده10ـ بانک موظف است طرح موردنظر را ظرف سه سال از زمان بهرهبرداری٬ به بخش خصوصی یا تعاونی واگذار نماید. در غیر این صورت٬ با انطباق موضوع با ماده (16) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور ـ مصوب سال 1394ـ بانک حسب مورد مشمول مجازاتهای مقرر در ماده (17) قانون مذکور میشود.

ماده11ـ پس از تملک طرح توسط بانک٬ طرح مزبور از پیوست قانون بودجه حذف میشود.

معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری

منبع : روزنامه رسمی