ضرورت توجه به جایگاه کارشناسان رسمی در امر قضا

مراسم تحلیف 64 نفر از کارشناسان رسمی دادگستری با حضور رییس کل دادگستری استان یزد برگزار شد

مراسم تحلیف 64 نفر از کارشناسان رسمی دادگستری با حضور رییس کل دادگستری استان یزد برگزار شد.

کارشناس رسمی دادگستری - اطلاعیه مرکز امور مشاوران حقوقی ، وکلاء و کارشناسان قوه قضاییه در خصوص برگزاری آزمون کارشناس رسمی دادگستری سال 1393 - اعلام نتایج آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییه 

محمدرضا حبیبی رییس کل دادگستری استان با اشاره به جذب این تعداد کارشناس جدید توسط کانون کارشناسان رسمی استان یزد، گفت: قطعاً جذب این نیروهای جدید در کیفیت و سرعت کارها و در ارجاعاتی که به این کانون می‌شود، تأثیر زیادی دارد.

وی اهمیت کار و وظیفه کارشناسان رسمی دادگستری را یادآور شد و اظهار کرد: کار قضاوت ظریف و مهم است و با جان و مال و ناموس مردم سر و کار دارد و باید توجه داشت نظریات کارشناسی هم به دلیل نقش مستقیم در صدور آرای قضایی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

آزمون کارشناسان رسمی دادگستری برگزار شد - نتایج آزمون کارشناس رسمی دادگستری اوایل سال آینده اعلام می شود 

وی با بیان این که بیشتر پرونده‌های حقوقی به نوعی جهت اظهارنظر کارشناسی به کارشناسان رسمی ارجاع می‎‎شوند، افزود: امروزه به جهت کشف علمی جرایم، بهره‌گیری از نظریات کارشناسی در پرونده‌های کیفری نیز مطرح و از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تاکید کرد: کشف علمی و استفاده از دانش روز در رسیدگی به پرونده‌ها کمک کار قاضی است و نظریات کارشناسان هم که با تکیه بر دانش روز ارائه می‌شود، جایگاه کارشناسان رسمی را در امر قضا مشخص می‌کند.

حبیبی خاطرنشان کرد: اهمیت آرای کارشناسان به حدی است که در پاره ای از مواقع دلایل قانونی را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

وی همچنین نظریات کارشناسان را چراغ راه قضات جهت روشن شدن حقیقت و رفع ابهامات در پرونده عنوان کرد و گفت: قضات دادگستری در بیشتر موارد به نظرات کارشناسان استناد کرده و بر همین پایه آرای قضایی خود را صادر می‌کنند.

حبیبی انجام مراسم سوگند توسط کارشناسان رسمی را بیانگر اهمیت این حرفه عنوان و اظهار کرد: تنها تعداد محدودی از مشاغل که با حقوق مردم سر و کار دارند نظیر پزشکی، قضاوت، نمایندگان مجلس و غیره موظف به انجام مراسم سوگند هستند و این امر نشان دهنده مسئولیت و وظیفه خطیر این اقشار در قبال حقوق مردم است.

کانون کارشناسان رسمی ، جزو خانواده دستگاه قضایی است - اصلاح ماده 2 آیین نامه نحوه تعیین کارشناسان رسمی 

رییس کل دادگستری استان یزد تصریح کرد: بر اساس مفاد این سوگند نامه کارشناسان باید همواره خدا را ناظر و حاضر بر اعمال خود دانسته و نظرات کارشناسی خود را درست و منطبق با واقعیت و بدون اغراض شخصی ارائه دهند.

وی با بیان این که در بیان نظرات کارشناسی، حقیقت نباید کتمان شود، گفت: حفظ اطلاعات و اسرار مردم نیز ضرورت دارد و باید کارشناسان مانند یک امانت آن‌ها را نزد خود نگه داشته و از افشای آن خودداری کنند.

حبیبی ضرورت آشنایی کارشناسان رسمی با علوم و یافته‌های علمی روز و همگام بودن با آن را خواستار شد و افزود: در حال حاضر دنیا و جوامع به سرعت در حال تغییر هستند و کارشناسان نیز باید با حضور فعال در نشست‌های علمی، بازآموزی اطلاعات و تبادل علمی با دنیا خود را با این تغییرات هماهنگ سازند.

منبع : ایسنا