رای شماره 101 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مصوبه یکصد و نودمین جلسه گروه علوم پایه و پاتوبیولژی و مصوبه شورای پژوهشی و تحصیلات

رأی شماره 101 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مصوبه یکصد و نودمین جلسه گروه علوم پایه و پاتوبیولژی و مصوبه شورای پژوهشی و تحصیلات تکمیلی مورخ 1 4 1392 دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی

رأی شماره 101 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مصوبه یکصد و نودمین جلسه گروه علوم پایه و پاتوبیولژی و مصوبه شورای پژوهشی و تحصیلات تکمیلی مورخ 1/4/1392 دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی

28/2/1394 92/1113 شماره

تاریخ دادنامه : 14/2/1394 شماره دادنامه: 101 کلاسه پرونده : 92/1113

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی : خانم سارا احسانی نیا

موضوع شکایت و خواسته : ابطال مصوبه یکصد و نودمین جلسه گروه علوم پایه و پاتوبیولوژی و مصوبه شورای پژوهشی و تحصیلات تکمیلی مورخ 1/4/1392 دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی

گردش کار : خانم سارا احسانینیا به موجب دادخواستی ابطال مصوبه یکصد و نودمین جلسه گروه علوم پایه و پاتوبیولوژی و مصوبه شورای پژوهشی و تحصیلات تکمیلی مورخ 1/4/1392 دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

« احترامًا٬ اینجانب سارا احسانی نیا با مشخصات فوقالذکر دانشجوی سال آخر رشته دامپزشکی در مقطع دکترای حرفهای دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه هستم. بر اساس مفاد مواد 23 الی 26 آییننامه آموزشی دوره دکترای عمومی (حرفهای) دامپزشکی مصوب جلسه 343 شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری برای انجام پایاننامه خود در آذر ماه سال ٬1391 آقای دکتر برومند چهار آیین٬ عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی با مرتبه استادیاری و مدرس مدعـو درس ویروس شـناسی و بیماریهای ویروسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی را به عنوان استاد راهنما انتخاب و تحت نظر ایشان اقدام به تهیه پروپوزال با عنوان «تعیین هویت ویروس آبله گوسفند ... نمودم و طی نامه شماره 1/281/1641ـ 28/2/1392 آن را جهت طی مراحل قانونی تصویب٬ به دانشکده دامپزشکی تحویل دادم مزید استحضار دلیل انتخاب ایشان به عنوان استاد راهنما این است که نه تنها دانشکده دامپزشکی بلکه هیچ یک از سایر دانشکدههای وابسته به دانشگاه رازی و حتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه واجد عضو هیأت علـمی با تخصـص ویروسشناسی نیستند و بنده با توجه به علاقهای که به رشته ویروس شناسی دارم به اجبار به استاد راهنمای خارج از دانشگاه مراجعه نمودم. نهایتًا پس از پیگیریهای فراوان گروه علوم پایه و پاتوبیولوژی دانشکده طی نامه شماره 296/ع گ دـ 14/5/1392 برخلاف مفاد مواد 23 الی 26 آییننامه فوقالذکر و همچنین بند «ب» ماده 16 آییننامه جامع مدیریت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی٬ پژوهشی و فناوری مصوب جلسه 684 شورای عالی انقلاب فرهنگی که از تاریخ 1/1/1390 برای کلیه دانشگاهها لازمالاجرا میباشد تصویب پایاننامه را مشـروط به انتخاب استاد راهنمای اول از دانشگاه نموده
است. با عنایت به این که مفاد 23 الی 26 و تبصره آن هیچ گونه انحصار و الزامی برای انتخاب استاد راهنما از دانشگاه لحاظ نکرده است و ماده 16 آییننامه فوقالذکر نیز هیچ وظیفهای برای گروههای آموزشی در تعیین شرط برای انتخاب استاد راهنما تعیین نکرده است بنابراین دانشکده و گروه نمیتواند با اعمال چنین انحصار و برخوردهای سلیقهای سبب پایمال شدن حقوق و اتلاف وقت دانشجویان در انتخاب استاد راهنما و امور مربوط به انجام پایاننامه شود. لذا با عنایت به مطالب فوقالذکر و مدارک پیوست٬ از آن مقام خواهان ابطال مصوبه یکصد و نودمین جلسه گروه علوم پایه و پاتوبیولوژی و مصوبه جلسه شورای پژوهشی و تحصیلات تکمیلی مورخ 1/4/1392 دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی هستم. علاوه بر آن از آن جا که این تصمیم سبب وارد شدن خسارات جبران 1394/3/9 ناپذیر (اتلاف 9 ماه وقت) به اینجانب شده و ادامه آن نیز موجب تعسر برای اینجانب میشود و دانشکده ضامن جبران آن میباشد لذا خواهان صدور حکم موقت مبنی بر ابطال تصمیمات غیرقانونی دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی هستم.»

در پاسخ به اخطار رفع نقصی که توسط اداره کل هیأت عمومی دیوان عدالت اداری برای شاکی ارسال شده بود٬ شاکی پاسخ داده است که:

«احترامًا٬ با عنایت به مفاد پرونده 92/1113 بدین وسیله به استحضار میرساند که شرایط انتخاب استاد راهنما به طور صریح در مواد 23 تا 26 فصل پنجم آییننامه دوره آموزشی دکترای عمومی دامپزشکی مصوبه جلسه 343 شورای عالی برنامهریزی که مفاد آن برای تمامی دانشکدههای دامپزشکی کشور لازمالاجرا است لحاظ شده و دانشکده دامـپزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه با خروج از اختیارات خود انتخاب استاد راهنما را به طور انحصاری از داخل دانشکده شرط تصویب پروپوزال پایاننامه دانشـجویان دوره دکـترای عمومـی دامپزشکـی قرار داده است. با توجه به این که قب ًلا شرایط انتخاب استاد راهنما توسط مرجع صاحب اختیار فوقالذکر تهیه و تدوینشده٬ لذا دانشکده چنین اختیاری در تدارک مصوبه جهت انتخاب استاد راهنما را نداشته و با این تصمیم سبب تضییع وقت اینجانب به مدت حدود یک سال شده است٬ لذا از آن هیأت خواستار ابطال مصوبه دانشکده و اجرای دقیق مفاد مواد فوقالذکر را دارم.»

متن مصوبه یکصد و نودمین جلسه شورای گروه علوم پایه و پاتوبیولوژی دامپزشکی دانشگاه رازی به قرار زیر است:

«با نام و یاد خداوند متعال یکصد و نودمین جلسه شورای گروه علوم پایه و پاتوبیولوژی دامپزشکی رأس ساعت 10 صبح روز سه شنبه مورخ 24/11/1391 با حضور اعضای گروه٬ در محل اتاق شورای دانشکده با تلاوت آیاتی از کلام االله مجید آغاز شد و در ادامه موارد زیر به تأیید اعضا رسید.

مصوبات

1ـ با تصویب اعضای گروه مقرر گردید٬ دانشجویانی که قصد انتخاب واحد پایاننامه دارند بایستی حتمًا استاد راهنمای اول آنها از دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی باشد و تنها استاد راهنمای دوم یا استاد مشاور با تأیید گروه میتواند از اعضای هیأت علمی خارج از دانشگاه رازی انتخاب شود. همچنین مقرر گردید که با هماهنگی معاون آمـوزشی دانشکده دستورالعمل ویژهای جهت اخذ پایاننامهها و نگارش پروپوزالها تهیه شود و جهت اطلاع دانشجویان در تابلو اعلانات نصب شود.

2ـ اعضاء با گردآوری کتاب «کالبد شناسی مقایسهای اندامهای حرکتی در حیوانات اهلی» توسط آقای دکتر گودرزی موافقت نمودند.

«متن مصوبه جلسه شورای پژوهشی و تحصیلات تکمیلی مورخ 1/4/1392 دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی نیز به قرار زیر میباشد:

« اولین جلسه شورای پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده دامپزشکی در روز شنبه مورخ 1/4/1392 رأس ساعت 11 با تلاوت آیاتی چند از کلام االله مجید با حضور اعضای شورا درحوزه ریاست دانشکده برگزار گردید. در ابتدا رئیس دانشکده ایام مبارک شعبانیه را به حاضرین تبریک گفتند. در ادامه جلسه پروپوزالهای دانشجویان دکترای حرفهای ارسالی از گروههای آموزشی به شرح زیر مطرح و تصمیمگیری لازم به عمل آمد.

1ـ ..........................

2ـ ..........................

3ـ ..........................

4ـ ..........................

5 ـ ...........................

6 ـ ...........................

7ـ ..........................

8 ـ ...........................

9ـ ..........................

10ـ ........................

11ـ .......................

12ـ .......................

13ـ .......................

14ـ ......................

در انتهای جلسه موضوع برخی درخواستهای دانشجویی مبنی بر اخذ پایاننامه با اساتید خارج از دانشگاه به عنوان استاد راهنمای اول٬ مطرح و اکثریت اعضا با پیشنهاد گروههای آموزشی مبنی بر این که استاد راهنمای اول بایستی از دانشگاه رازی انتخاب شود٬ موافقت داشته و مقرر گردید که اولین شرط طرح هر پروپوزال پیشنهادی در گروه آموزشی مربوطه انتخاب استاد راهنمای اول از دانشگاه رازی باشد. جلسه با ذکر صلوات بر محمد(ص) و خاندان پاکش در ساعت 30/14 خاتمه یافت. »

در پاسخ به شکایت مذکور٬ سرپرست دانشگاه رازی به موجب لایحه شماره 5988ـ3/3/1393 توضیح داده است که:

« با احترام٬ در خصوص دادخواست تقدیمی خانم سارا احسانینیا به طرفیت این دانشگاه به استحضار میرساند دستورالعمل نگارش و تدوین پایاننامه در دانشگاه رازی٬ دانشجویان را ملزم به درج عبارت «کلیه حقوق مادی مترتب بر نتایج مطالعات٬ ابتکارات و نوآوریهای ناشی از تحقیق موضوع این پایاننامه متعلق به دانشگاه رازی است» در پایاننامه خود مینماید٬ تأییدکننده مصوبات جلسه گروه و شورای آموزش دانشکده مبنی بر انتخاب استاد راهنمای اول از بین اساتید دانشکده دامپزشکی میباشد. انتخاب استاد راهنمای اول از خارج از دانشگاه و به ویژه خارج از دانشکده مربوطه توسط دانشجو متعلق بودن کلیه حقوق مادی مترتب بر نتایج پایاننامه به دانشگاه رازی رامحقق نخواهد کرد و با ماهیت و بار حـقوقی عبارت مذکور که دانـشجو مکلف به درج آن در پایاننامه است مغایرت دارد. با این وجود دانشگاه تلاش مینماید مشکل نامبرده را که ناشی از عدم مدیریت صحیح خودش بوده است به نحوی برطرف نماید که علاوه بر تأمین حقوق مادی و معنوی دانشگاه٬ تا حد ممکن دانشجو هم متضرر نگردد٬ لذا صدور حکم به رد دادخواست نامبرده مورد تقاضاست. ضمنًا تصویر مصوبات مورد شکایت به پیوست تقدیم میگردد. »

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا٬ مستشاران و دادرسـان شعب دیوان تشـکیل شد. پس از بحث و بررسی٬ با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می کند.

رأی هیأت عمومی

 با عنایت به این که در خصوص نحوه انتخاب استاد راهنما٬ شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری به شرح جلسه 343 در قالب آییننامه آموزش تعیین تکلیف نموده و مفاد آن نه تنها بر ممنوعیت انتخاب استاد راهنما از خارج از دانشگاه تأکید ندارد بلکه مفهم تأیید امکان انتخاب استاد راهنما از خارج از دانشگاه است و با این اوصاف مرجع طرف شکایت اختیار اتخاذ تصمیم در این خصوص را نداشته است. بنابراین مصوبات مورد اعتراض مبنی بر این که دانشجویانی که قصد انتخاب واحد پایاننامه را دارند٬ بایستی حتمًا استاد راهنمای اول آنها از دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی باشد خارج از حدود اختیار مرجع تصویب تشخیص داده میشود و به استناد بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ابطال میشود.

رئیس هیأت عمومیدیوان عدالت اداری ـ محمدجعفر منتظری

منبع : روزنامه رسمی