پیگیری پرونده اسیدپاشی ها در اصفهان به کجا رسید؟

با وجود گذشت چند ماه از حوادث اسیدپاشی در اصفهان، آسیب دیدگان این جنایت ضد انسانی با درد و رنج بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، قوه قضاییه هم با عزم جدی این پرونده را پیگیری می‌کند حال باید منتظر بمانیم که ببینیم سرانجام عوامل این حوادث ضد انسانی دستگیر و به سزای اعمال خود می‌رسند یا خیر؟

با وجود گذشت چند ماه از حوادث اسیدپاشی در اصفهان، آسیب دیدگان این جنایت ضد انسانی با درد و رنج بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، قوه قضاییه هم با عزم جدی این پرونده را پیگیری می‌کند. حال باید منتظر بمانیم که ببینیم سرانجام عوامل این حوادث ضد انسانی دستگیر و به سزای اعمال خود می‌رسند یا خیر؟

پیگیری پرونده اسیدپاشی‌ها در اصفهان به کجا رسید؟به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حادثه اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان مربوط به اسیدپاشی‌های پیاپی به ناحیهٔ صورت تعدادی از زنان و دختران این شهر،‌ طی چند ماه اخیر سال جاری، به یکی از مهمترین حوادث سال 93 بدل شد.

در این حادثه که به صورت زنجیره‌ای صورت گرفت چهار دختر و زن جوان مورد حمله قرار گرفتند و این حوادث موجی از نگرانی را در میان مردم شهر ایجاد کرد.

از همان لحظات اولیه بروز این حادثه، پیگیری‌ها از سوی پلیس و مراجع قضایی آغاز شد و بیش از 191 هزار نفر در این پرونده مورد چهره نگاری و هویت یابی قرار گرفتند که البته در این پروسه فرد خاصی به عنوان مضنون شناسایی و بازداشت نشده است.

سرنخ‌های اولیه پلیس

یکی از مقامات جنایی پلیس آگاهی ناجا در خصوص اسیدپاشی‌های سریالی اصفهان اعلام کرد: مطمئن باشید مدارک و سرنخ‌های محکمی در اختیار پلیس است و با دستگیری اسیدپاش‌ها نه تنها انگیزه‌هایشان رسانه‌ای خواهد شد، بلکه به خاطر صدمه زدن به زنان بی گناه که واقعاً صدمه و لطمات زیادی دیده‌اند باید مجازات شوند و امنیت عمومی که با این اقدام‌های جنایتکارانه به خطر افتاده است به جامعه باز خواهد گشت.

انگیزه اسیدپاشی‌ها چه بود؟

با وجود پیگیری‌های مکرر پلیس و مقامات قضایی کشورمان تا این لحظه هنوز انگیزه اسیدپاشی‌ها به صورت رسمی اعلام نشده است چنانکه «احمد شوهانی» در این زمینه اظهارداشت: هنوز انگیزه‌ها معلوم نیست و اینکه گفته می‌شود افراد بدحجاب مورد اسیدپاشی قرار گرفته‌اند نیز قابل قبول نیست؛ اگر افراد بدحجاب هستند باید طبق قانون با آنان برخورد شود و نیروی انتظامی نیز باید مطابق قانون رفتار کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: به هیچ وجه قابل قبول نیست که به صورت شخصی، عمومی یا جمعی اقداماتی را انجام دهند بلکه کشور قانون دارد و مراجع مربوطه باید در این زمینه اقدام کنند و افرادی که دلسوز هستند و دغدغه دینی دارند نیز باید اطلاعات و موضوعات خود را به مراجع ذی ربط انتقال دهند تا از این طریق پیگیری شود.

تلاش رسانه‌های غربی برای سوءاستفاده از جریان اسیدپاشی

با توجه به این که ابهامات بسیاری در جریان اسیدپاشی‌ها وجود دارد رسانه‌های غربی طبق معمول از این فضا برای جوسازی‌های رسانه‌ای علیه ایران استفاده کردند تا این حوادث را به جریان امر به معروف نسبت دهند و حال آنکه شوهانی باز هم در این زمینه تاکید کرد:‌ نوع پرداختن رسانه‌های خارجی به این موضوع این امکان وجود دارد که گروهی می‌خواهند عده‌ای را بدنام کنند یا در افکار عمومی هیجان به وجود آورند و این را القاء کنند که اگر می‌خواهید این کار را به صورت اجبار و قانونمند اجرا کنید جامعه واکنش منفی نشان خواهد داد.

پیگیری کمیسیون قضایی مجلس

در جریان پیگیری پرونده اسیدپاشی‌ها کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی نیز وارد عمل شد تا ابعاد این حادثه را از زوایای مختلف مورد پیگیری قرار دهد.

«محمدعلی اسفنانی» عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: این موضوع را در کمیسیون قضایی بررسی کردیم که هنوز هم ادامه دارد.

وی افزود: باید ابعاد مختلف این حوادث زنجیره‌ای که انزجار مردم را در پی داشته و امنیت اجتماعی را به مخاطره انداخته است، مورد بررسی قرار بگیرد ضمن این که دستگیری و مجازات مجرمان این جنایات، درس عبرتی برای سایرین خواهد بود.

اسفنانی با اشاره به این که در ارتباط با جرم اسیدپاشی نقص قانونی وجود ندارد به طوری که از سال‌ها قبل حکمی تحت عنوان«قانون مجازات اسید پاشی» برای این جرم در نظر گرفته شده بود، اما پس از مدتی مسئولان تصمیم گرفتند برای تأثیرگذاری بیشتر و اعمال پیشگیری در این خصوص قانون جدیدی با عنوان «قانون تشدید مجازات اسیدپاشی» را در مجلس به تصویب برسانند.

چهره نگاری از مضنونین اسیدپاشی

«حسین ذوالفقاری»، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور طی گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به آخرین وضعیت پرونده اسیدپاشی اصفهان گفت: تیم کشف جرمی که این موضوع را دنبال می‌کند واقعاً جدی است و هیچ گونه مماشات و ملاحظه‌ای در این خصوص وجود ندارد و همه دستگاه‌ها هماهنگ هستند.

 ذوالفقاری تصریح کرد: وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و بسیج، همه اخبار و اطلاعات را در اختیار آگاهی قرار می‌دهند و کارآگاهان اطلاعاتی از همه اطلاعات استفاده می‌کنند.

 معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: در رابطه با پرونده اسیدپاشی اصفهان تقامل صورت گرفته و بچه‌های افسران جوان که با سیستم‌های امنیتی آشنایی دارند موضوع را دنبال می‌کنند.

 وی تأکید کرد: جزئیات تمام کسانی که سابقه قبلی دارند، از جمله تمام کسانی که پرونده طلاق در اصفهان داشتند، تمام کسانی که سابقه بیماری روانی داشتند، تمام کسانی که موتورسیکلت مشکی داشتند بررسی شد.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: کار آنالیز چهره انجام گرفته و کسانی که با آن چهره‌ها تطبیق داده می‌شوند، تقربیاً به زیر 100 نفر رسیده و روی این قسمت، کار ادامه دارد.
 وی افزود: برای نمونه 191 هزار نفر در یک قشر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

ذوالفقاری تأکید کرد: همه اتفاق نظر دارند، هر کسی که با هر انگیزه‌ای که در این پرونده نقش داشته مورد ملاحظه قرار نگیرد و باید تحت تعقیب باشند.

اشد مجازات برای اسیدپاش‌ها

اما حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدابراهیم رئیسی» دادستان کل کشور هم در این زمینه تاکید کرد: در جریان اسید پاشی همچنان که تا کنون گزارش شده است افراد مظنون مورد تحقیق و بازجویی قرار گفتند و تحقیقات بوسیله نیروهای قضایی و دادستان مرکز استان اصفهان ادامه دارد.

وی اظهارداشت: دادستان اصفهان ستادی با شرکت مسوولان بسیجی، امنیتی و انتظامی در رابطه با پیگیری این جنایت تشکیل داده است و کار را با جدیت دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: تلاش داریم فردی که این جنایت را مرتکب شده است یا افرادی که در این رابطه دخیل هستند بر اساس قانون به مجازات قانونی و شرعی خود برسند.

دادستان کل کشور تاکید کرد: اسیدپاشی جنایتی غیر انسانی است و اشد مجازات در انتظار مجرمان این جرائم خشن است که امنیت مردم را به مخاطره انداخته‌اند.

هنوز اسیدپاشان اصفهان دستگیر نشده‌اند

در ادامه رسیدگی به پرونده اسیدپاشی‌های اصفهان حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» در هفتاد و سومین نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد: هنوز عاملین اسیدپاشی اصفهان دستگیر نشده‌اند.

آیا اسیدپاش‌ها دستگیر و به سزای اعمال خود می‌رسند؟

با وجود گذشت چند ماه از حوادث اسیدپاشی در اصفهان، آسیب دیدگان این جنایت ضد انسانی با درد و رنج بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، قوه قضاییه هم با عزم جدی این پرونده را پیگیری می‌کند. حال باید منتظر بمانیم که ببینیم سرانجام عوامل این حوادث ضد انسانی دستگیر و به سزای اعمال خود می‌رسند یا خیر؟

منبع : باشگاه خبرنگاران